február 10
Kalkuttában megállok egy utcai cipőtisztítónál. Elmondja, hogy Bihárból
jött ide ötven évvel ezelőtt, és kéthavonta hazajár. Fia meghalt, de van vagy
öt unokája, akiket a család taníttat, és ő is viszi nekik haza a pénzt. Azt
akarja, hogy mindegyikük végezzen legalább tizenkét osztályt. Egyik unokája
egyetemet végzett, és manapság korrepetálással keresi a kenyerét. Egy másik
vasutas. Azt mondja, hogy az jut az embernek, amit Isten rendel neki. Úgy
beszél Istenről, hogy először nem tudom megállapítani, hogy ő maga hindu-e vagy
muzulmán. Aztán szóhasználata elárulja, hogy muszlim. Többen mondták, hogy
milyen kicsi Indiában a társadalmi felemelkedés lehetősége. A cipőtisztító
esete azonban azt mutatja, hogy ez lehetséges.
Váltok néhány szót két az útszélen várakozó riksahúzóval. Olyan tisztán
mosolyognak, hogy le akarom őket fényképezni, de erre pénzt akarnak kérni, mert
azt hiszik, hogy mint a turisták, a riksájukért akarom őket fényképezni. Nem
jut eszembe mondani, hogy nem a riksájukat, hanem a mosolyukat akartam.
Elmegyek az Ásálajamba is, ahol ismét a „régi” Matthew Atya az igazgató. Szerinte
a cipőtisztító esete inkább kivételes, mint rendszerszerű. Ráadásul az iskolák
olyan alacsony színvonalúak, hogy gyakran még tizedikesek sem igazán tudnak
írni. Panaszkodik, hogy a kasztrendszer megöli a mobilitást. A pária még a jó
munkahelyen is pária marad kollégái körében.
Az Ásálajam most hatszáz helyett csak négyszáz gyereknek ad otthont. Az
igazgató panaszkodik a megnövekedett bürokráciára és a korábbihoz képest
részletes szabályozásra. Az eredetileg többé-kevésbé spontánul vezetett intézet
egyre inkább nyugati típusú otthonokra hasonlít.
Míg a gyerekek dolgoznak, elbeszélgetek a már tizennyolc éve itt élő
francia önkéntessel, Cristoph-fal check. Ő erddetileg asztalos, de
annyira megszerette az Ásálajamot, hogy itt telepedett le, és nekik dolgozik. A
11-12 osztályt vagy egyetemet végző gyerekek otthonát vezeti. Szeretne minél
több gyereket eljuttatni egyetemre. Az Ásálajam nagyban függ az európai szponzoroktól.
Franciaországban az adományozók korábban le tudták vonatni az adójukból az ide
küldendő pénzt. A gazdasági válság azonban visszavetette az adományozást. Ráadásul
India is szigorúbb szabályozást vezetett be a külföldi adományokra
vonatkozólag. Szerinte most is ugyanannyi gyereknek lenne szüksége az
Ásálajamra, mint korábban, és most is kevés az igazán hasznos otthon
Kalkuttában, de a megcsappant adományok miatt az Ásálajamnak is össze kellett
húzódnia.
A gyerekek közül egy-kettő emlékszik rám tíz évvel ezelőttről. Én már alig.
Van két Odiszából származó fiú, de az egyikük egy törzsi nyelvet beszél, a
másik pedig már elfelejtette anyanyelvét. A jövő héten vizsgáznak a
tizedikesek. Nagyon félnek a vizsgától, mert ettől függ hogy továbbtanulhatnak-e.
Minden
kalkuttai utamon elmegyek Teréz Anya sírjához. Ahogy belépek a központi
épületbe, az udvar egyik sarkában szembejön velem az emlék: teljesen váratlanul
itt jelent meg előttem Teréz Anya és kérdezett a budapesti nővérekről. Nehéz
elhinni, hogy nincs közöttünk, és nem jelenik meg ismét ugyanolyan váratlanul,
és hogy most már ugyanúgy szentként tiszteljük, mint Szent Pétert vagy Szent
Ferencet. A sírnál megoldhatónak tűnik a világ minden problémája.
No comments:
Post a Comment