Mumbai, 2019. január 12.
Észak-Mumbaiból több, mint egy órát vonatozok még északabbra egy tömött
helyiérdekű vonaton. A vagonajtók állandóan nyitva vannak, vagy talán nincsenek
is. Az emberek fürtökben lógnak az ajtók helyén. Az, hogy nem kell ajtót
nyitogatni, nagyban meggyorsítja a fel- és leszállást. A vasútállomásokon
általában hatalmas a tömeg. Naponta milliónyi ember utazhat ezeken a vonatokon.
Valahogy mindenki felfér.
A kaljáni állomásról autóriksa visz tovább Bápgáónba. Ez már a külvárosokon
túli, falusias vidék. Itt a Maitrakul, “Barátság-család” nevű gyermekotthonba
vagyok hivatalos. A riksával nehezen találjuk meg. Az igazgató Kisór Pavitra
Bhagaván Dzsagtap járókával jár. Az otthonnak mintegy két tucatnyi lakója van
alsó tagozatos gyerektől kezdve az egyetemistáig. A Nobel-díjas Kailás
Szatjárthíra emlékeztető, szakállas Dzsagtap igazgató eredetileg tanár.
Elmondja, hogy miután balesetet szenvedett, félig vasból van. Már hosszú ideje
foglalkozott társadalmi munkával, és több helyi jótékony szervezetet alapított.
balesete után helyhez lett kötve. Akkor jött az ötlet, hogy otthont nyit, és
befogad vagy két tucatnyi hátrányos helyzetű gyereket. Különböző programjain
keresztül már korábban is kapcsolatban volt többükkel, így nem volt nehéz
összeválogatnia őket. Két évvel ezelőtt bérelt egy telkes házat, és hivatalosan
is beindította az otthont.
Az igazgató elmondja, hogy szereti Tolsztojt és Dosztojevszkijt, és
Gándhít. Megkér, hogy január 30-án öt óra 17 perckor velük és sok más emberrel
szolidarizálva álljak meg egy percre. Ez Gándhí halálának a pillanata. Amíg
beszélgetünk, körénk gyűlnek a lakók meg a macskák, és a macskák kivételével
mindenki bemutatkozik. Engem is alaposan kikérdeznek. Az igazgató minden lakónak
adott helyi becenevet, és tisztséget. Van aki az akváriumért felelős, van aki a
kinti állatokért, van aki a napilapokért, más a konyháért vagy a kiskertért. Az
állatokat különleges szóval illetik: dzsívlag „élettel bíró”, azaz
élőlény. Ezáltal is az ember és az állat közelségét hangsúlyozzák.
A befogadott gyerekek és fiatalok között van néptáncos és festő, többen szociális
munkát tanulnak, és a közeli szegénynegyedek szükségleteit mérik fel. Indiában
szokatlan módon fiúk és lányok egy otthonban laknak. Több diák is jár a Mumbai
Egyetemre. Nekem jövet az út onnan több mint két órát tartott. Ők ezt naponta
kétszer teszik meg. Mivel mindenkinek van az otthonban feladata, ezért egyetem
után ezt is el kell végezniük.
Mindenki mosolyog, és kiegyensúlyozott. Pedig mindegyiküknek megvan a maga
története az összetört családjáról és a szegénységről, ami mélyen az életük
részévé vált. Dzsagtap igazgató verseket és rigmusokat szerez. Elmondja, hogy
sokat el is felejtett, mert ritkán írja le őket. Néhány versét, viszont zenei
kísérettel, és óriási beleéléssel eléneklik a lakók. A három legkisebb gyermek
dobol három különféle dobon, tablán, mridangon és egy kis
sámándob-szerűségen, aminek a nevét nem tudom. Olyan örömmel énekelnek, hogy
majd szétesik a fogadószoba, és még a félholt ember is feléled tőle.
A konyhafelelős Csingí becenevű lány vezet körbe. Meglep, hogy milyen kicsi
az épület. Egy négyszobás lakásban lakik 20-25 ember. A fiúk a nappaliban és az
egyik szobában, a lányok egy másikban, a negyedik, legkisebb, pedig az
igazgatóé. Az ágyon és íróasztalon és a könyvespolcokon kívül alig fér bele
valami. Tervezik, hogy egyszer építenek egy nagyobb, saját otthont, de egyelőre
nincs pénz rá. Viszont az egyik fiú már el is készítette az új otthon
makettjét. Ilyen körülmények között nehéz tanulni. Az udvaron van több csendes
sarok is. Az egyiket Csingí lelógó lepedőkkel díszítette. De persze mikor a
gyerekek hangszeren tanulnak, és dobolnak, akkor semmi sem csendes. Jelenleg
csak kutyák, macskák és halak vannak, pedig próbálkoztak más háziállattal is. Karácsony-újév
táján lámpaernyő-készítő versenyt rendeztek, és most mindenfele kreatív
lámpaernyők lógnak az udvaron és a verandán.
A nappaliban egy tábla jelzi, hogy ma Vivékánanda szvámí ünnepe van. Ő volt
az első hindú, aki eljutott nyugatra, és sikerrel népszerűsítette a hindú
vallást. 1893-ban a chicagoi Vallások Világparlamentjén elmondott beszédére
mint a hinduizmus nagy sikerére emlékeznek az indiaiak. Az egyik kicsi fiú
Vivékánandának öltözve készül ismertetni a hindú bölcset.
Az otthont helyi szinten többen is segítik. Amíg az igazgatóval beszélek, egy
mérnök egy hatalmas csomag frissen nyomtatott tankönyvet hoz. Később egy szakállas
muszlim zöldség-nagykereskedő, a közeli Kaljánban lakó Dzsávéd csatlakozik
hozzánk. Kuvaitba exportál indiai zöldséget, de van helyi boltja is. Az
egyetemista fiatalok rendszeresen tőle vásároltak gyümölcsöt. Miután jobban
megismerte őket, néhány hete eljött meglátogatni az otthont. Azt mondja, hogy
azóta feltöltődni jár közéjük. Este végül ő visz vissza motorbiciklijén
Kaljánba, ahol ismét felülök, a most már félig üres mumbai helyijáratúra.
No comments:
Post a Comment