Tuesday 29 January 2019

Gyógyítás versekkel

Dzsajpur, január 27.

Az irodalmi fesztiválon elmentem egy költészeti panelre is. Itt egyáltalán nem újversekről vagy új esztétikáról volt szó, mint azt vártam, hanem gyógyításról. Egy angol könyvkiadó versekkel gyógyít. Tízperces konzultáció után ajánl egy verset. Azonosította korunk legnagyobb problémáit, mint magányosság, aggodalom, gyávaság miatti lelkiismeretfurdalás, és vonatkozó verseket ad ki olvasásra. A magányosság fő okát a szociális médiában látja. Egy mobiltelefont lengetve mutatta, hogy az ember ott nem önmagát, hanem az avatáráját adja.
A Kabír-játrá, azaz Kabír-vándorfesztivál (https://www.rajasthankabiryatra.org/) egy az indiai hagyományokra építő, egyhetes rádzsasztháni fesztivál Díválí ünnepe után novemberben, ahol középkori alacsony-kasztú költőknek tulajdonított népdalokat vagy népdallá vált verseket énekelnek. 2012-ben néhány népzenepártoló összeállt Kabírt éneklő falusi muzsikusokkal, és körbevitte őket néhány falun. Mivel a fesztivál ráfizetéses volt, és szponzor sem akadt, leálltak. Csak a Youtube-on maradt nyilvános nyoma a kezdeményezésnek. Itt talált rá egy rendőrfőnök, aki észrevette benne a lehetőséget a gyakran véresre forduló falusi feszültségek megelőzésére. Falvakon gyakori ugyanis az összetűzés a különböző kasztok vagy vallások között. Néhány éve a Rádzsasztháni rendőrség támogatásával újraindult a fesztivál. Több száz ember kíséri őket, és önkéntesek tucatjai segítik a kezdeményezést. Néhány, a Delhi Egyetemen tanuló diák-önkéntessel én is találkoztam. Lelkesen beszélnek a játráról, és engem is meghívnak rá.

A játrá szervezői az irodalmi fesztivál alatt két koncertet is rendeznek, a most felavatott Rádzsasztháni Népzene Múzeumban. Én a Mírá Báí koncertje jutok el, amin egy Dzsajszalmér melletti faluból származó énekes, Mahésá Rám és társulata énekel. Dalaik egyáltalán nem az ismert Mírá dalok, bár az utolsó sorban szerzőként, vagy inkább inspirálóként, ott van Mírá Báí neve. Gyakran monotóniába hajló meditatív hangvételük egészen újként hat rám. Az utolsó dal már nem annyira meditatív, és a közönségből egyre többen táncra perdülnek alatta.

No comments:

Post a Comment