Dzsajpur, január 27.
Az irodalmi fesztiválon elmentem egy költészeti
panelre is. Itt egyáltalán nem újversekről vagy új esztétikáról volt szó, mint
azt vártam, hanem gyógyításról. Egy angol könyvkiadó versekkel gyógyít.
Tízperces konzultáció után ajánl egy verset. Azonosította korunk legnagyobb
problémáit, mint magányosság, aggodalom, gyávaság miatti lelkiismeretfurdalás,
és vonatkozó verseket ad ki olvasásra. A magányosság fő okát a szociális
médiában látja. Egy mobiltelefont lengetve mutatta, hogy az ember ott nem
önmagát, hanem az avatáráját adja.
https://www.theguardian.com/books/2017/oct/01/william-sieghart-meet-author-poetry-pharmacy-interview
A Kabír-játrá, azaz Kabír-vándorfesztivál (https://www.rajasthankabiryatra.org/) egy az indiai hagyományokra építő, egyhetes rádzsasztháni fesztivál Díválí ünnepe
után novemberben, ahol középkori alacsony-kasztú költőknek tulajdonított népdalokat
vagy népdallá vált verseket énekelnek. 2012-ben néhány népzenepártoló összeállt Kabírt éneklő falusi muzsikusokkal,
és körbevitte őket néhány falun. Mivel a fesztivál ráfizetéses volt, és szponzor
sem akadt, leálltak. Csak a Youtube-on maradt nyilvános nyoma a kezdeményezésnek.
Itt talált rá egy rendőrfőnök, aki észrevette benne a lehetőséget a gyakran
véresre forduló falusi feszültségek megelőzésére. Falvakon gyakori ugyanis az
összetűzés a különböző kasztok vagy vallások között. Néhány éve a Rádzsasztháni
rendőrség támogatásával újraindult a fesztivál. Több száz ember kíséri őket, és
önkéntesek tucatjai segítik a kezdeményezést. Néhány, a Delhi Egyetemen tanuló
diák-önkéntessel én is találkoztam. Lelkesen beszélnek a játráról, és
engem is meghívnak rá.
A játrá szervezői az irodalmi fesztivál
alatt két koncertet is rendeznek, a most felavatott Rádzsasztháni Népzene Múzeumban.
Én a Mírá Báí koncertje jutok el, amin egy Dzsajszalmér melletti faluból
származó énekes, Mahésá Rám és társulata énekel. Dalaik egyáltalán nem az ismert Mírá
dalok, bár az utolsó sorban szerzőként, vagy inkább inspirálóként, ott van Mírá
Báí neve. Gyakran monotóniába hajló meditatív hangvételük egészen újként hat
rám. Az utolsó dal már nem annyira meditatív, és a közönségből egyre többen táncra
perdülnek alatta.
No comments:
Post a Comment