Dzsát zavargások
2016. febr.
22.
Ezt a
repülőn írom. Több helyi repülést nem terveztem Indiában, de a Delhit félkörben
körülvevő Harijáná államban zavargások törtek ki, és minden Harijánán átmenő
vonatot töröltek, így az én Udajpurba induló éjszakai Mévár Expresszemet is.
Ezt persze csak a vasútállomáson tudtam meg. Ahogy elbocsátottam a taxisomat,
odajöttek hozzám a taxisok, hogy szükségem van-e rájuk. Ez már gyanús volt,
mert bizonyára ők is látták, hogy most érkeztem taxival, de azért beletelt
egy-két percbe míg felfogtam, és ellenőriztem, hogy erről az állomásról ma nem
indul vonat. A taxisok most nem a vonattal érkező utasokra vadásztak, hanem az
állomásról visszafordulókra.
India a hátrányos helyzetű kasztok számára a pozitív
diszkriminációt alkalmazza, és a tanügyben és a közalkalmazotti állásokban is
fenntart számukra bizonyos kvótát, ahol a helyekért és az állásokért csak egymás
között, versenyeznek, mivel az elit-intézményekben tanuló gazdagabb indiaiak
ellen semmi esélyük nem lenne. Ezért aztán manapság furcsa állapotok alakultak
ki, hiszen a kasztok azért versengenek, hogy minél alacsonyabbnak és ezáltal
hátrányos helyzetűbbnek mutassák be magukat. Az egyik legnépesebb Harijánái
kaszt, a földműves dzsátok is szeretnének bekerülni a hátrányos helyzetűek
közé, és ezért megbénították az egész államot. Nem egészen tudom, hogy valóban
mennyire hátrányos a helyzetük, de irodalomtörténészként tudom, hogy a
tizennyolc-tizenkilencedik században előbb az afgánokkal majd később az
angolokkal összeütköző bharatpuri maharadzsa-dinasztia dzsát volt, udvari
költőket tartott, és befogadott a betörő afgánok elől menekülő hindi és urdú
költőt. egy-két évvel ezelőtt Dzsajpurt bénította meg hasonló dzsát mozgolódás.
A harijánái lázongásnak már tucatnyi halálos áldozata is van, és a dzsátok a
Delhi vízzel ellátó egyik csatornát is tönkretették, és a fővárosban vízhiányra
kell készülni. A zavargások miatt ma
zárva tartottak az iskolák is a fővárosban. A Magyar Kultúrközpontban
megtudom, hogy egy az indológus-régész Jeney Rita bentrekedt a lázongó
államban.
Már tegnap este olvastam interneten, hogy vezető
politikusok megígérték a kvótát a dzsátoknak. Ennek ellenére a másnapi udajpuri
vonatot is törölték, és ezért nincs más választásom, mint vagy lemondani az
útról vagy repülni. Találok is egy ötezer rúpiás repülőjegyet, de mire
ellenőrzöm, hogy valóban ez a legmegfelelőbb számomra, addigra már felmegy
nyolcezerre. Megveszem, és vigasztalásul ezer rúpiányi engedményt kapok a
másfélezres szálloda árából. További vigasz, hogy másnap megtudom, hogy egész
jól jártam. Voltak, akik százezret fizettek egy sürgős jegyért.
Ma reggel azzal a hírrel fogadtak a Magyar Központ
indiai dolgozói, hogy vége a lázongásoknak, de beletelik még egy-két napba,
hogy normalizálódjon a helyzet. A sofőr Balvindertől megtudom, hogy az iskolai
kényszerszünet miatt valamivel kisebb a forgalom a fővárosban. A szikh Balvinder
azt is elmondja, hogy végül semmit nem kaptak a dzsátok, és szinte magából
kikelve érvel, hogy nem is jár nekik kvóta, és ha megkapnák, akkor más kasztok is
lázongáshoz folyamodnának. Tudván, hogy a szikhek többsége dzsát, meglep, hogy
mennyire tűzbe jön.
Szerencsére sikerül a napomat jól kihasználni. A
menedzser és óhindi-kutató Szinghaldzsí fogad, és három órán keresztül
ellenőrzi velem a készülő Bádzsíd szövegkiadás nehezen értelmezhető olvasatait.
Mindezt munkaidőben teszi, de olyan gyorsan olvas és dolgozik, hogy míg én
jegyzetekbe foglalom, amit magyaráz, addig ő láttamoz és aláír néhány levelet.
Negyedóránként-félóránként jönnek hozzá a levelekkel. Az alkalmazottakkal néha
kiabál, de azok tudják, hogy ez a stílusa, és nem tűnik, hogy zavarba jönnénk
tőle. Sikerül vagy húsz oldal szövegen átrágni magunkat. Más tanáraimmal ez
több napos munka lenne.
Mikor indulnom kell minden formaság nélkül elbúcsúzok,
és rohanok is a repülőtérre, ahonnét több mint egy óra késéssel indul a
Spicejet légitársaság kávédarálója. A Bombardier névre keresztelt légcsavaros
gép annyira teszik az utasoknak, hogy többen le is fényképezzük. Útközben a
kapitány bemondja, hogy mintegy hatszáz kilométer per órás sebességgel
repülünk.
No comments:
Post a Comment