Monday 15 February 2016



Mindennapok



Febr 7, Sántinikétan

Úgy-ahogy berendezkedtem Sántinikétanban, és tudok is dolgozni. Két napig a felgyűlt adminisztrációt intéztem, de most már hozzáláttam a könyvemhez is. Még mindig az angol verzióval vacakolok, de ez szükséges a hindi fordításhoz.

A régi lakhelyemen lakom egy szobában. A nappaliban berendezkedett a szolgáló, egy Szukhí nevű szantál nő, akinek az a dolga, hogy  esténként idejárjon aludni.

A kertbe is jár egy kertész, de nem sok látszatja van. A szemetet nem hajlandó összeszedni. égül ma én szedtem össze, az albérlők által szétdobált papírzascskókat. Nincs szemételszállítás, és bizonyára égetik, de már jó ideje nem csinálják. Majd megbeszélem a házúrral, Vidzsajjal, hogy mit csináljunk. A ház kissé lerobbant, mert a lakók halála óta nem újították fel, és egy kicsit így táborozás-érzésem van.

Néhány napja az albérlők bulit rendeztek, de fél tíz fele leállítottam őket. Azóta csendben vannak. Reggelente valahonnan hangosbeszélőn hindu recitálás hallatszik, meg muszlim imahívás. Ha viszont csend van, akkor egész nap tücsökciripelést és madárdalt hallok, mivel a buja kerti növényzet tele van egzotikus madárral. Kár, hogy nem tudok kiülni olvasni, mert fázok. Reggelente még messziről is idehallatszik a biciklis halárus orrhangú kiáltása: mácsh-mácsh, „Halat! Halat!”

A tavasz is kezd megjönni. Megérkezésemkor nagyon hideg volt, és mondták, hogy az előző napok még hidegebbek voltak. Most már egyre kellemesebb az idő. Délben már csak ingben biciklizek.

A hindi-tanszéken nagy tisztelettel fogadtak, és rávettek egy előadásra. Készülő könyvem témájáról, a hindi irodalom kezdeteiről fogok beszélni, és így a téma bennem is jobban tisztul. Kedden Kalkuttában tartok majd előadást. Oda egy tanárom miatt megyek, és remélem, hogy az előadás előtt tudok majd szöveget olvasni vele.

Az élő soknyelvűséget különösen szeretem. Tegnap a maráthi-tanárt keresve belebotlottam egy orijá-tanárba, aki megismert húsz évvel ezelőttről. Emlékezett rá, hogy orijául tanultam, és ezért orijául beszélt hozzám. Én orijá-bengáli keveréknyelven próbáltam válaszolgatni. Ma pedig be akartam kéredzkedni egy bengáli órára, hogy élőben hallgassak előadást. Erre a tanszékvezető rávett, hogy én tartsam meg az órát bengáliul. Bár időnként hibásan beszélek, és ezért bocsánatot is kértem, megtartottam az órát.

No comments:

Post a Comment